Sunday 3 May 2020

Message from President MNRA - July 2020




17th July, 2020



Dear fellow MNRA members/ Rakan MNRA yang dihormati


As we approach the possibility of our country resuming some normalcy after Covid-19 pandemic, we are faced with mixed emotions. For some, it is pure elation at the thought of doing even the smallest of things we once took for granted: going to a restaurant, shopping in a store or visiting a friend. For others, this elation is mixed with fears and apprehension as we continue to hear the dangers that potentially still pose a threat to us and their loved ones. These are unprecedented times and all of these emotions are to be expected in the first six months of 2020 experiencing abnormal life, quarantine life, and now the possibility of a “new normal” as we are in RCMO.  


Ketika negara kita menghampiri kembali ‘normal’ setelah wabak Covid-19. Kita berhadapan dengan emosi yang bercampur baur. Bagi sesetengah orang, memikirkan perkara yang paling kecil yang pernah kita anggap biasaadalah normal; pergi ke restoran, berbelanja di kedai atau mengunjungi rakan. Bagi yang lain, kegembiraan ini bercampur dengan ketakutan kerana kita terus mendengar bahaya yang berpotensi, masih menjadi ancaman
kepada kita dan orang yang kita sayangi. Perkara seperti ini belum pernah terjadi. Kesemua emosi yang kita lalui dalam enam bulan pertama tahun 2020 seperti mengalami kehidupan yang tidak normal, kehidupan karantina, dan sekarang kemungkinan "normal baru" kerana kita masih berada di PKPP akan terpahat dalam ingatan.

Still, I would like to remind all of us that being senior citizens we should remain cautious and yet optimistic as to when a vaccine will be available.

Namun, saya ingin mengingatkan anda semua bahawa sebagai warga emas kita harus tetap berhati-hati dan tetap optimis sehingga vaksin akan tersedia.

During the last 6 months, we found that we had to keep abreast with the changes, and to learn new things especially with the use of Technology. We learnt to use Zoom, FaceTime, Facebook Messenger, Whatsapp, Telegram, Online shopping and etc. Unable to mov around during the CMO, many resorted to shop online for grocery and food items plus other essential items.


Selama 6 bulan terakhir, kami mendapati bahawa kami harus mengikuti perubahan, dan mempelajari perkara baru terutama dengan penggunaan teknologi. Kami belajar menggunakan Zoom, FaceTime, Facebook Messenger, Whatsapp, Telegram, Online shopping dan lain-lain. Kerana tidak dapat bergerak semasaPKP, ramai yang telah beralih membeli barangan keperluan dan makanan melalui talian.

The committee, in order to be in touch with each other, we had their first meeting using Zoom on the 20th May 2020. Kudos to the team. We also set up Whatsapp groups for all the regions including KL and Central to be in touch with you. And we are in regular contact with Nestlé Management too.

Jawatankuasa ini masih berhubung walaupun dalam PKP. Kami mengadakan pertemuan pertama kamimenggunakan Zoom pada 20 Mei 2020. Tahniah kepada ahli jawatankuasa. Kami juga menubuhkan kumpulan Whatsapp untuk semua wilayah termasuk KL dan Selangor untuk berhubung dengan anda. Dan kami juga sentiasa berhubung dengan pihak pengurusah Nestlé.

So we would now like to share with you our conversation with Dato’ Adnan Pawanteh, whom you may recall was expatriated to Nestlé Philippines in 2017 but now is back in Nestlé Malaysia as the Executive Director, Group Corporate Affairs in Nestlé Malaysia.

Kami sekarang ingin berkongsi dengan anda perbualan kami dengan Dato’ Adnan Pawanteh yang pasti anda ingat. Beliau telah diekpatriasi ke Nestlé Filipina pada tahun 2017 namun telah kembali ke tanahair sebagai Pengarah Eksekutif, Hal Ehwal Korporat Kumpulan di Nestlé Malaysia.

1. Can you share with us on Nestlé’s readiness during MCO, now RMCO and moving forward when the RCMO will be lifted totally? 

    Bolehkah anda berkongsi dengan kami mengenai ketersediaan Nestlé semasa PKP, kini PKPP dan seterusnya apabila PKPP akan diangkat sepenuhnya?

  • Since January, Nestlé has been monitoring and responding to the developments on the local and global COVID-19 situation very closely. 
  • Our 3 key priorities from the start of the crisis up to the present has been SAFETY, SUPPLY, and SUPPORT
  • SAFETY: Keeping all our employees and business partners safe, especially our frontline staff. 
  • SUPPLY: Ensuring the supply of safe, high quality, and nutritious food to the rakyat. 
  • SUPPORT: Playing our part to serve and support Malaysian communities at a time of national need. 
  • Special thanks goes out to our dedicated COVID-19 Crisis Response Team who have worked tirelessly to ensure we obtained the necessary permits for our frontline staff, to facilitate the safety and transportation of employees working during MCO, to prepare our offices for employees’ return, for ensuring frontline staff and employees have adequate PPEs, and so much more. 


  • Sejak Januari, Nestlé telah memantau dan menanggapi perkembangan situasi COVID-19 tempatan dan global secara dekat.
  • 3 keutamaan utama kami dari awal krisis hingga sekarang adalah KESELAMATAN, BEKALAN, dan SOKONGAN.
  • KESELAMATAN: Menjaga keselamatan semua pekerja dan rakan perniagaan kami, terutamanya kakitangan barisan hadapan kami.
  • BEKALAN: Memastikan bekalan makanan yang selamat, berkualiti tinggi, dan berkhasiat kepada rakyat.
  • SOKONGAN: Memainkan peranan kita untuk menyokong masyarakat Malaysia pada masa yang diperlukan negara.
  • Terima kasih khas buat Pasukan Respons Krisis COVID-19 kami yang berdedikasi dan bekerja tanpa lelah untuk memastikan kami mendapat permit yang diperlukan untuk kakitangan barisan hadapan kami serta memudahkan keselamatan dan pengangkutan pekerja yang bekerja semasa PKP. Mereka juga menyiapkan pejabat kami bagi kepulangan pekerja malah, memastikan kakitangan dan pekerja barisan hadapan mempunyai PPE yang mencukupi dan banyak lagi.
2. Will we see major changes in the work style of working in the office?

    Adakah kita akan melihat perubahan besar dalam gaya bekerja di pejabat?
  • One of the major changes brought about by the COVID-19 pandemic is the need to adapt quickly to the current needs, such as providing the necessary support for remote working, transforming our working space to facilitate physical distancing comfortably etc.
  • We have gradually allowed our employees to return to the office on a team rotation basis, and full support services have resumed. 
  • Additionally, employees have to adhere to the “Clean Desk Practices” which allow for convenient and thorough sanitisation of individual workstations. 
  • In line with this policy, we have moved from having fixed workstations to a flexible and shared seating arrangement. 
  • We continue to encourage employees to leverage on technology like Skype for Business and Microsoft Teams to conduct virtual meetings. 

  • Salah satu perubahan besar disebabkan oleh pandemik COVID-19 adalah keperluan untuk menyesuaikan diri dengan cepat mengikut keperluan semasa, seperti memberi sokongan yang diperlukan untuk kerja jarak jauh, mengubah ruang kerja kita untuk memudahkan jarak fizikal dengan selesa dan lain-lain.
  • Kami telah beransur-ansur membenarkan pekerja kami kembali ke pejabat secara berpasukan bergilir, dan perkhidmatan sokongan penuh telah disambung semula.
  • Selain itu, pekerja harus mematuhi "Amalan Meja Bersih" di mana pembersihan stesen kerja individu mudah dan menyeluruh.
  • Selaras dengan dasar ini, kami telah beralih dari mempunyai stesen kerja tetap ke pengaturan tempat duduk yang fleksibel.
  • Kami terus mendorong para pekerja untuk memanfaatkan teknologi seperti Skype untuk Bisnes dan Microsoft Teams untuk melakukan pertemuan maya.
3. You came back as the Executive Director of Group Corporate Affairs of Nestlé Malaysia, how different is this from your technical background?

   Anda kembali sebagai Pengarah Eksekutif, Hal Ehwal Korporat di Nestlé Malaysia,    bagaimana perbezaannya dengan latar belakang teknikal anda?

  • It’s great to be able to contribute again, albeit from a different perspective.
  • Social media for example, is a world of its own and there is so much to learn!
  • I’m also excited to be given the opportunity to dive deeper into Sustainability and advocacy, both of which I’m passionate about.
  •  It will be an exciting journey ahead and a steep learning curve for me. I realise it will not be easy. Nonetheless, I look forward to building on the team’s current strengths but also the support from all, including from “Sifus” like all of you, the Nestlé retirees.

  • Saya gembira kerana masih daoat menyumbang, walaupun dari perspektif yang berbeza.
  • Media sosial misalnya, adalah dunianya tersendiri dan ada banyak yang perlu dipelajari!
  • Saya juga teruja diberi kesempatan untuk menyelami lebih mendalam mengenai kelestarian dan advokasi, yang mana kedua-duanya amat saya minati.
  • Pengalaman ini cukup menarik dan banyak yang perlu saya pelajari. Saya sedar ianya tidak mudah. Walaubagaimanapun, saya berharap dapat membina kekuatan bersama pasukan dan juga sokongan daripada semua, termasuk dari "Cikgu" seperti anda semua, para pesara Nestlé
4. Your last 3 months back as the Executive Director, Corporate Affairs in Nestlé Malaysia, must be really crazy being right smack in the administration of the pandemic. How did you manage? 

   3 bulan terakhir anda sebagai Pengarah Eksekutif, Hal Ehwal Korporat Kumpulan di Nestlé Malaysia, pasti benar￾benar mencabar terutama dalam menangani wabak ini. Bagaimana anda menangani situasi sebegini?

  • While crisis management is not something new to me, this pandemic is unprecedented. Indeed, it was a challenge, as the team had to work with a lot of ambiguity, quick turnarounds, new regulations and rapidly evolving information. I could not have done it without a strong team who worked well cross-functionally – all focused on a common goal to continuously supply and nourish Malaysians with safe and high-quality food & beverages. 
  • Overcoming the impact of this pandemic is not a one-man show, but with the strong leadership shown by our Market Head and his clear directions, this helped Nestlé Malaysia weather through the challenge and trudge on. As we say it in Nestlé Malaysia – JOM JUARA, MENANG BERSAMA!

  • Walaupun pengurusan krisis bukanlah sesuatu yang baru bagi saya, wabak ini belum pernah terjadi sebelumnya. Sememangnya, ini adalah satu cabaran, kerana pasukan kita harus bekerja dengan banyak kesamaran, perubahan cepat, peraturan baru dan informasi yang berkembang pesat. Saya tidak dapat melakukannya tanpa pasukan yang kuat yang berfungsi dengan lancar semuanya tertumpu pada tujuan yang sama iaitu membekalkan rakyat Malaysia dengan makanan dan minuman yang selamat dan berkualiti tinggi.
  • Mengatasi kesan pandemik ini bukanlah ditangani oleh satu pihak semata-mata, tetapi dengan kepemimpinan yang kuat yang ditunjukkan oleh Ketua Pasaran kita dan halatujunya yang jelas. Ini membantu Nestlé Malaysia menghadapi cabaran demi cabaran. Seperti yang kami katakan di Nestlé Malaysia - JOM JUARA, MENANG BERSAMA!
What has changed recently?

 Apa yang telah berubah baru-baru ini?

a) Staff Shop at Nestlé, Surian Tower and the factories 

    Kedai Kakitangan Nestlé, di Menara Surian dan kilang-kilang

We have received a lot of enquiries with regard to the above. The new ‘Normal’ also goes to the way we will be purchasing our favourite Nestle products. In the interest of all Nestlé Employees’ and Retirees’health and safety, Nestlé has decided to stop the operation of staff shop since the lockdown due to COVID-19. The current SOP of our staff shop did not ensure the social distancing required. The staff shop will be back via an e-commerce platform and Nestlé is currently working on it to make it friendly and easily accessible to all of you. So look out for our message on this via the whatsapp chat group. This new
format will only affect the retirees in Kuala Lumpur, Selangor and Negeri Sembilan. The rest of the regional Retirees will continue to purchase via their current method.

Kami telah menerima banyak pertanyaan mengenai perkara di atas. Kaedah 'Normal' yang baru juga akan berubah dengan cara kita membeli produk Nestle. Untuk kepentingan kesihatan dan keselamatan semua Pekerja dan Pesara, Nestlé telah memutus untuk menghentikan operasi kedai kakitangan sejak penutupan kerana COVID-19. SOP kedai kakitangan kita sekarang tidak memastikan jarak sosial yang diperlukan. Kedai kakitangan akan kembali semula melalui platform e-dagang dan Nestlé sedang berusaha untuk menjadikannya mesra dan mudah diakses oleh anda semua. Oleh itu, perhatikan mesej kami melalui kumpulan sembang whatsapp. Format baru ini hanya akan mempengaruhi pesara-pesara di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan. Selebihnya Pesara di lain negara boleh terus membeli melalui kaedah mereka sekarang.

b) Contact person in HR on Retiree Matters

    Orang yang dihubungi di HR mengenai Pesara

En Meor Zulkarnain from HR have recently retired and the contact person now regarding retirees issues please contact Cik Jamaliah. 

En Meor Zulkarnain dari HR baru-baru ini telah bersara dan orang yang menggantinya mengenai masalah pesara adalah Cik Jamaliah.


Dear Retirees, this is it for now. Let’s hope and pray that we are able to see and meet each other again. Till then please get yourself occupied whilst being at home. Do exercise when you are able to, even whilst watching TV.


Pesara yang dihormati, setakat inilah yang dapat saya kongsi bersama. Mari kita sama-sama berharap dan berdoa agar kita dapat bertemu lagi. Hingga saat itu sila buat diri anda sibuk semasa berada di rumah. Lakukan senaman jika anda mampu, walaupun sedang menonton TV.


Till then, stay healthy ! Stay Indoor ! Stay Safe ! Take care! 

Sehingga itu, kekal sihat! Duduk dalam rumah! Kekal
selamat ! Jaga diri!

Zainun Abdul Rauf                              Tan Chee Seang
President 2019 – 2020                       Asst. Secretary


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

No comments:

Post a Comment